Huddinge Visar 2015

Under Huddinge Visar 2015 fick jag chansen att ha en workshop kring ljudundersökande i förskolan. En spännande tillställning och ett härligt tillfälle till många spännande möten.

Under workshopen inledde jag med att prata om grunden till IKT arbetet inom Stuvsta förskolor, hur vi kommit igång och hur vi vill se på nya IT verktyg som bland annat lärplattan.

Jag använde till exempel en jämförelse med förskolans fysiska miljö och IMG_0023bygg/konstruktionsrummet på min avdelning Mozart på förskolan Daggkåpan. Här har vi pedagoger tänkt till och skapat en miljö som kan utmana barnen i deras utforskande och samtidigt vara ett komplement till hemmet. Vi har gjort inköp och möblerat gemensamt, riktlinjerna för en miljö med progression har vi tillsammans arbetat fram i olika nätverk. Traditionellt när det gäller lärplattor låter vi tipssidor som Pappas appar styra över lärplattans innehåll. Tänk om vi skulle låta BR toys styra över våra konstruktionsmiljöer.

Tipsen på pedagogiska appar väller in. Appar som främjar språkutvecklingen, appar som tränar öga-hand-koordination, appar som lär ut räknesätt, appar som lär barnen färgerna, appar som lär barn om ljud och musik och många, många, många fler pedagogiska appar av alla de slag.

Var jag än vänder mig finner jag tips på appar. Appar som har till syfte att lära barnen saker och ting, appar som gärna rättar till barnen när de svarar fel. Tillrättavisande skall gärna ske med ett lustigt ljud som berättar att du gjort fel när man däremot lyckats pricka in till exempel  vilket ljud som grisen på bilden ger ifrån sig så belönas du med en applåd eller en tjusig fanfar. 

Jag har försökt leta mig bortom pappas appar för att hitta appar som lockar till utforskande och kreativt samspel och det var några av de apparna som jag presenterade under Huddinge visar.

IMG_0084Men för att hitta rätt i djungeln av appar och för att arbetet skall vara så smidigt som möjligt så har vi på på Daggkåpans förskola med lite tips från andra förskolor och litteratur arbetat fram en appanalys. Den hjälper oss att fundera mer på vad vi vill få ut av varjPresentation 16 bilder.009e app. Den hjälper oss också att sortera bort de appar som inte håller måttet för vår pedagogiska verksamhet.

När vi sedan har hittat appar vi kan använda i vårt pedagogiska arbete har vi kategoriserat dem. Detta för att göra det enklare att hitta den specifika appen som passar för till exempel ljudundersökande eller filmskapande.  Det gör det också lättare för vikarier eller nyanställda att snabbt förstå upplägget med lärplattans inehåll.

under Huddinge Visar presenterade jag tre stycken appar från vår kategori Ljudutforskande & Ljudskapande.

Tunetrace av QApps

Mad Pad HD – Remix Your Life av Smule

Garageband av apple

Vi provade också det lilla kreativa tangentbordet MaKey MaKey skapad av Jay Silver

MaKey MaKey är en liten platta som närmast påminner om ett kretskort. Den kopplas till datorn via USB och får datorn att tro att den är ett tangentbord. Den kan sedan byggas ut med krokodilklämmor. Sätt till exempel en krokodilklämma i hålet märkt ”Space” och den andra änden i vad som helst som är åtminstone lite ledande, till exempel en banan. Koppla ytterligare en krokodilklämma mellan dig själv och MaKey MaKey för att bli jordad. Nu fungerar bananen som tangenten space på tangentbordet.

 

Vi provade också ett trådlöst mikroskop med Wifi. Wifi Puck inköpt hos Hands-on science

Det som enligt mig gör det här mikroskopet bättre än andra är att den är liten, har autofokus, fungerar helt trådlöst och är riktigt enkel att komma igång med. Mikroskopet skapar ett eget trådlöst nätverk runt omkring sig vilket gör att du kan ta med mikroskopet ut på gården eller till skogen tillsammans med din lärplatta. Ett spännande sätt att utforska naturen.

 

 

 

Vi avslutade med att prata om hur vi på förskolan Daggkåpan använder oss av Youtube. Där har vi skapat en egen kanal där vi samlat klipp av alla möjliga slag som vi sedan likt innehållet på lärplattan kategoricerat och tänkt till kring.

Länk till Daggkåpans Youtubekanal

 

IMG_0098 (1)

 

 

 

Här kommer också en liten version av anteckningarna från workshopen som pdf

Daggkåpans policy och appanalys

 

 

 

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*