Kan du hjälpa Frida Kahlo?

I vårt skapande på förskolan kommer vi dagligen in i samtal om känslor. Hur skapar vi när vi är glada, arga ledsna? Vi pratar om hur de olika sinnesstämningarna påverkar vårt sätt att uttrycka oss.

Under ett samtal i vår ateljé frågade jag barnen hur det blir om man ritar till riktigt arg musik, jag satte på en för mig arg låt. Panteras låt Cowboys from hell, bara titeln skriker ut att den handlar om ren ilska. Barnen började rita, de lät pennorna glida över pappret i takt till musiken. Snart flög det upp en knuten barnnäve i luften. Barnen började röra på sig, de slutade rita och försvann ut på golvet i ateljén. Snart hoppade de upp och ner och jag tyckte jag kunde se lite ilska hos dem, men då kom det… Barnen fattar varandra i händerna och kör igång den gladaste ringdans jag sett sedan Bosse Larssons episka midsommarfiranden. Vem är jag att värdera vad som är arg musik?

I gruppen fortsatte vi lyssna på musik, vi gick igenom låter efter låt på Youtube i jakt på den argaste musiken i världen. Vi hittade ingen, barnens fördomsfria och öppna sinnen gjorde det omöjligt att hitta en låt som alla tyckte var arg. Alltid var det någon liten glädjenerv hos något barn som ryckte till. Till slut föll vi alla ner på en stor matta, lugnet la sig och tillsammans tittade vi på en time-laps video av en ruttnande banan.

Dags för en annan anfallsvinkel. Om inte musiken kan få förmedla känslor på det sättet jag tänkt, vem kan då göra det? Jag hittar svaret hos de stora konstnärerna. Frida Kahlo, René Magritte, Edvard munch, Vincent van gogh, pablo picasso, Rembrandt och Grant Wood. Jag projicerar upp deras konstverk, framförallt porträtt och självporträtt. Barnen studerar bilderna i detalj, de går nära bilderna, tar på dem. Barnen får fundera på vilka känslor konstnärerna vill visa med sin konst. De har massor av kloka idéer och tankar. En konstnär som specifikt lockar till funderingar är Frida Kahlo. Hennes självporträtt väckte massor av känslor hos barnen. Det som var spännande nu var att alla barn kände med kvinnan på bilden. Framför allt var det en ledsen tjej de såg. Jag berättade för barnen om bussolyckan Frida Kahlo var med om och att det kanske var därför hon såg ledsen ut på på målningarna.

5493700957_7c9d09f9c0

Men oj! Såhär kan vi väl inte ha det, ägna en förmiddag åt att studera deprimerande och upprörande konst med förskolans yngre barn. Jag frågade barnen:

– Hur kan vi göra Frida Kahlo glad igen?

Nu började det sprudla idéer hos barnen. En del tyckte hon skulle få en kram eller så. Någon annan ville rita dit en glad mun och glada ögon. Så blev det. Med hjälp av utskrifter av hennes självporträtt och en bunt med OH papper kunde jag låta barnen måla direkt på konstverket. Det viktiga i det hela var förstås inte resultatet utan samtalen. Barnens upplevelser och lösningar för att göra de ledsna målningarna glada.

Ett av barnen började direkt med att måla dit glada ögon, barnet fortsatte sedan med att måla en glad mun. Ett annat barn började med att måla över hela målningen. – Jag gör en känguru, Men då kan vi ju inte se Frida försöker jag. – Nä hon gömmer sig. – Här är hon. Barnet börjar dra med sina fingrar i färgen, snart kommer målningens detaljer fram. Barnen börjar bli klara med sin verk och jag är lycklig över de härliga samtalen vi haft.

 

IMG_7599IMG_7603IMG_7609

 

 

 

 

 

I samtalen mellan barnen och med mig har vi tillsammans utvecklats. Jag fick med mig otroligt mycket tankar, många av tankarna handlade om hur jag la in mina egna värden i det jag presenterade för barnen. Kanske var det så att även när jag visade konsten för barnen så var den fylld av mina egna värderingar, som i sin tur färgade de samtal vi hade. Förhoppningsvis fick ändå barnen med sig något gott, kanske en djupare förståelse för känslornas påverkan på våra handlingar eller bara hur en banan ser ut när den är helt rutten.

 

Som en liten bonus så körde vi lite golfbollsmålning idag på förskolan. Äntligen kom golfbollarna jag samlade på mig för sådär 25 år sedan till användning.

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*