2 meter lång skogspromenad

I alla år jag arbetat inom förskolan har vi gått till skogen, gått uppför branta berg och nedför branta dalar. Långa promenader som riktigt tröttat ut varenda muskel kroppen hos såväl barn som pedagoger. Under dessa promenader har vi sett och hört massor av spännande. Nu är det dags att prova något nytt, den två meter långa skogspromenaden.

Gå två meter rakt ut i skogen, sätt er ner på marken och titta er omkring, titta upp mot himlen och ned mot marken. Stanna upp, slut ögonen och lyssna. Jag lovar att ni kommer se och höra lika mycket som på den 7 kilometer långa dagsturen.

Vad gör vi sen med det vi ser och hör?FullSizeRender

Är du kunskapsförmedlaren som gärna berättar för barnen att pippin heter skata (Pica Pica ) och att skatan delas in i massor av underarter. Pica pica fennorum, Pica pica pica, Pica pica galliae, Pica pica melanotos, Pica pica asirensis, Pica pica bactriana, Pica pica sericea, Pica pica japonica, Pica pica bottanensis, Pica pica camtschatica, Pica pica mauritanica. 

Eller

Är du kanske medforskaren som står för de produktiva frågorna istället för kunskapsförmedlandet. Istället för att Pica hål i huvudet på barnen med faktakunskap finns du där med de öppna frågorna.

Vill ni bara ägna tiden i skogen åt att titta på trädtopparnas svajande, ta i alla fall med en bit skog tillbaka till förskolan. Själva fyllde vi en ungsform med jord, med ytskiktet kvar. Vi tog in den till förskolan och började undersöka. Barnen tittade, kände och luktade. Hur luktar fuktig jord? Barnen fortsatte med att studera rotsystemet av en växt som följt med jorden, de tittade igenom ungsformen och kunde se hur rotens delar förgrenade sig i massor av små delar. barnen tittade med luppar av olika slag. Med hjälp av ett usb-mikroskop kunde vi titta ännu närmare på växtens rotsystem.

Nu började barnen fundera över masken. Först funderades det över storleken. Bilden är projicerad på väggen och barnen har svårt att förstå hur liten masken egentligen är. De går emellan mikroskopet och väggen, tittar och funderar. Varje gång barnen lyfte på mikroskopet var masken försvunnen. De reflekterade också över att masken var genomskinlig, vad är det där bruna i magen på masken? Är det bajs ?

Barnen hjälper varandra att komma vidare med frågorna. Bland annat hjälptes de åt med att bestämma att ett bra sätt att skilja på en orm och en mask är att titta på tungan. Finns det en tunga så är det en orm, finns det ingen tunga är det en mask.

Nu har vi pratat och arbetat med vår tvåmeterspromenad i flera dagar och det kommer nog pratas om de två metrarna ett bra tag till.

2 kommentarer

Kommentarrubrik

Peter Nyberg

Peter Nyberg

Jätteintressant att följa din blogg! Bra skrivet!!!/Peter

Svara

Kommentarrubrik

Stefan E

Stefan E

Jag önskar en sån pedagog och en sån förskola till alla barn i hela världen.....vad mycket bättre allt skulle bli när de förskolebarnen växt upp och blivit busschafförer, politiker, tjänstemän, börsmäklare, direktörer, lärare, sjuksystrar, rörmokare, bönder, poliser och butiksbiträden.....

Svara

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*