Från lek till lärande

Den som följde med i debatterna inför riksdagsvalet hörde ordet PISA ett oräkneligt antal gånger. PISA (Programme for International student Assessment) är en internationell studie som undersöker i vilken grad utbildningssystemet bidrar till att femtonåriga elever är rustade att möta framtiden. När den senaste PISA undersökningen publicerades hade Sverige fallit ordentligt i placering. Värst var det inom kunskapsområdet ”läsförståelse”.

När så katastrofen var ett faktum så skulle det förstås debatteras. Den då sittande regeringen kritiserade tidigare regeringar och partier i opposition kritiserade förstås regeringspartierna. En ordentlig pajkastning var i gång och har väl egentligen inte slutat än. Den här pajkastningen kommer antagligen först upphöra när politiker ser bortom partistrategi, prestige och kortsiktiga reformer när nu det kommer hända.

Ett av de förslag som flera partier lagt för att komma tillrätta med det dåliga PISA resultatet är förslaget om en 10-årig grundskola. Såväl Folkpartiet som Socialdemokraterna vill se förskoleklassen som ett obligatorium och att den innefattas av skolplikten. En del i förslaget är att förskolan blir ännu mer skolförberedande än vad den är idag.

 Förslagen går förstås isär en del innehållsmässigt och innehållet i förlagen ska jag inte skriva om nu istället ska jag låta er få lyssna på bland annat Ingrid Pramlig Samuelsson, professor i pedagogik, Göteborgs universitet och Sven Persson, professor i pedagogik vid Malmö högskola.

Ingrid Pramling Samuelsson säger bland annat:

– Nu vill man sänka skolåldern till sex år och så tror man att det ska lösa Pisa-resultatet. Men det är ju bara nys. Vill man höja resultaten ska man satsa på att alla barn får en väldigt bra förskoleverksamhet, säger hon.

Här kan ni lyssna på programmet Vetandets värld och avsnittet Från lek till lärande i förskolan 

När vi ändå pratar Sveriges Radio så hittade jag för länge sen ett fantastiskt program från 1946 med titel: Ska barn få ställa till. Där möter reportern Gunnar Helén barn och den för tiden kloka assistenten fröken Törnkvist på S:t Görans daghem i Stockholm.

Bland annat säger fröken Törnkvist på frågan om barn ska få ställa till:

– Ställa till, ja, dom arbetar. Det är ju deras sätt att arbeta. Att bygga stora saker och att sen riva ner dom. Man får ju respektera deras arbetsformer som man respekterar andras yrken.

Här kan ny lyssna på programmet från SR minnen:  Ska barn få ställa till? 

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*